Kunnen melodiën 'op' raken?

Je zou met kansberekening kunnen berekenen hoeveel melodiën er te maken zijn met de noten die voor handen zijn. Die zijn beperkt, dus theoretisch zou er een moment kunnen komen dat de melodiën op zijn. Toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Er zijn zoveel factoren die hierin meespelen. De noten, de lengte van de noten, de kleur van de noten, het aantal instrumenten, de soorten instrumenten en alle nieuw ontwikkelde instrumenten. Deze dragen allemaal bij aan de melodie en dus zal dit nooit op raken.

Overigens is deze vraag al eerder gesteld, zie de antwoorden bij http://www.goeievraag.nl/vraag/muziek-oneindig-gaan-melodieen-gegeven.13966
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De noten zijn beperkt, maar de lengte niet. :)

Daarnaast kun je noten ook combineren. (Dus twee of meer noten tegelijkertijd afspelen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het boek de science of discworld deel twee wordt deze berekening gemaakt. Het kijkt er onderandere naar dat de noten die wij gebruiken niet de enige mogelijke zijn (bijvoorbeeld in het middenoosten gebruiken ze ook andere noten) en naar hoeveel muziek er gemaakt is. Ook gebruiken ze een maximale lengte van een melodie

Met die berekening komen ze er op uit dat alhoewel er weldegelijk een maximaal aantal melodien bestaat dit praktisch gezien nooit gehaald zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja melodieën kunnen opraken. Je kan nooit oneindig combineren. Er is veel mogelijk, maar veel is niet oneindig. Daarbij komt dat heel veel mensen muziek maken. Goed, slechts enkelen worden er beroemd mee, maar verreweg het grootste gedeelte van de mensheid maakt muziek. Dat zit in onze natuur en begint al bij kleine kinderen die variaties op sinterklaasliedjes gaan maken. Dat is meestal puur de tekst, maar de molidie zal snel volgen. De meeste mensen hebben ook muziek in hun gedachten en vaak ook eigen muziek.

Een ander punt buiten de rekenkundige hoeveelheid melodieën die je kan maken, heb je nog de menselijke factor. En daarmee doel ik op de fantasie, hoe veel variaties kan je bedenken? Dit zal wellicht minder zijn dan de rekenkundige variant. Een indicatie hiervan is de muziek van de laatste jaren die steeds meer op elkaar gaat lijken.

In de vorige eeuw had je gemiddeld elke 10 jaar een andere muziekstroming. Synthesizer gebaseerde muziek als house uit de jaren 90. Disco uit de jaren 80, hardrock uit de jaren 70, rock & roll uit de jaren 60 en dixieland uit de jaren 50 om maar wat te noemen.

Sins de jaren 90 is dit stil komen staan en zijn er geen nieuwe stromen meer bij gekomen. Dat is niet helemaal waar, we noemen het vaak een nieuwe stroming als er een beatje ergens anders in de maat staat. Echter het lijkt nog altijd zeer sterk op elkaar en de verschillen zijn lang zo duidelijk niet als disco en hard rock om maar wat te noemen.

Je zou dus kunnen zeggen dat er een einde aan de voorraad melodieën is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg dat het oneindig is. Elke keer als je een noot toevoegt aan een melodie is die op zich veranderd. Muziek schrift bestaat uit maten en tellen. Aangezien je oneindig door kan tellen lijkt het me dat je ook oneindig melodiën kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha daar heb ik ook over zitten nadenken.
er zijn een heleboel liedjes waarin je de melodie van een ander nummer hoort, maar het is toch een ander nummer.
helaas kun je haast niets meer in elkaar zetten wat mensen niet ergens aan doet denken, maar je kunt het wel zo maken dat het toch een heel ander nummer wordt.
je kunt dezelfde noten gebruiken in zowel een slaapliedje als een terror nummer, maar door het tempo en de distortion enzo, maak je er toch een heel ander nummer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,
http://www.goeievraag.nl/vraag/unieke-melodieen-onuitputtelijk.24768

Maar of al die melodieen ook om aan te horen zijn is maar de vraag.