Een gewichtsconsulent is speciaal opgeleid om gezonde mensen met gewichtsproblemen te begeleiden. Daarbij spelen motivering en voedings- en bewegingsvoorlichting een grote rol. Het is geen diëtist: als jouw overgewicht een medische of psychische oorzaak heeft, of als er sprake is van extreem overgewicht, dan word je doorverwezen.
De gewichtsconsulent neemt je persoonsgegevens op en vraagt naar je persoonlijke omstandigheden. Je lengte, gewicht, tailleomvang en lichaamsvetpercentage worden opgemeten. Je gangbare voedings- en leefpatroon worden besproken. Vaak wordt gevraagd om enkele dagen een voedingsdagboek bij te houden zodat de consulent inzicht kan krijgen in jouw voedingswijze. Vervolgens geeft hij/zij voedings- en beweegadviezen, die je helpen een gezondere leefwijze en een gezonder lichaamsgewicht te bereiken. Daarbij leer je ook gezonde keuzes te maken in voedingsmiddelen, door bijvoorbeeld het leren begrijpen van productinformatie op verpakkingen. Je leert meer over de werking van de stofwisseling en hoe je je lichaamsgewicht kunt reguleren door gezonde voeding en regelmatige beweging.
De consulent zal je motiveren en stimuleren om jouw doel te bereiken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Da's een modewoord voor dieetist.

Toegevoegd na 45 seconden:
Dus die wil je energieopname afstemmen op het gewicht dat jij wilt bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een diëtist heeft een HBO opleiding gevolgd en een gewichtsconsulent hoogstens een LOI cursus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil daarmee zeggen dat diëtetiek veel meer inhoudt dan begeleiding naar een gezond gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht eigenlijk gewoon aan titelinflatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, diëtist(e) is weliswaar geen beschermde titel, hetgeen ik jammer vind omdat bescherming van zo'n titel gepaard gaat met kwaliteitseisen maar het opleidingsniveau is vergelijkbaar met dat van verpleegkundigen en fysiotherapeuten.
Een gewichtsconsulent begeleidt uitsluitend gezonde mensen met overgewicht. Ook mensen met een ondergewicht waar geen ziekte aan verbonden zit kunnen bij een gewichtsconsulente terecht. Een gewichtsconsulent helpt je om zelf een goede en gezonde voeding samen te stellen. Zij stelt een behandelplan met je op en begeleidt/coacht je tijdens het afvallen. Ook geeft een gewichtsconsulente voorlichting over voeding en beweging.